1. Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie w celach utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.

    Więcej informacji...

Inspirująca staroć

Temat na forum 'Identyfikacja wiatrówek' rozpoczęty przez veco, Maj 9, 2017.

  1. veco

    veco Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 28, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Na Aukro-wystawiono roboczą częśc starej wiatrówki z ok 1800 r. Widac że była na korbę - mechanizmy są w dobrym stanie- jest też tłok i naciąg- brakuje komory tłokowej lufy i kolby. Czech okresla ten przedmiot jako śipovka- z przełomu VII-VIII wieku. Warto by podjac sie próby odbudowy tej muzealnej wiatrówki. Podobne modele wytwarzał czech Josef Rut ok 1830 r -i inni niemieccy rusznikarze np B.Auksburg , Siegiel czy Peter Volkman - Najstarsza miechowa wiatrówka z 1580 r jest w Duńskim Muzeum Broni
    6812775771.jpeg 6812775771_3.jpeg 6812775771_5.jpeg 6812775771_7.jpeg
    6812775771_6.jpeg 6812775771.jpeg 6812775771_3.jpeg 6812775771_5.jpeg 6812775771_7.jpeg
     
    Ostatnio edytowane przez moderatora: Maj 20, 2017
  2. veco

    veco Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 28, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Wiatrówka jest niekompletna- nie jest na korbę bo nie ma zębatki i odpowiedniego naciagu- ten widoczny na jednym ze zdjec czworokatny wypust - to pewnie dla kurka- jak w starych muszkietach- widac też spręzynę kurka - i element spustu posredniego. Prawdpopodobnie jest to element wiatrówki miechowej z ok 1800r-cena jest za wysoka bo ok 5600 czk ok 800 pl by podjąc ryzyko odbudowy
     
  3. antykwariusz

    antykwariusz Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 29, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Moim zdaniem jest to wiatrówka na sprężone powietrze, odpowiednik dzisiejszej PCP . Przykładem jest Girardoni air rifle oraz Meriwether Lewis.
    W czym problem którego nie dostrzegł przyjaciel Veco ?
    Tak krótka komora sprężania nie byłaby w stanie miotać czegoś na znaczna odległość , byłaby to zabawka typu GAT z wciskaną lufą miotająca śrut na 5 metrów .
    Zbyt pracochłonna konstrukcja a co za tym idzie droga, w tamtych czasach budową zamków zajmowały się często cechy zegarmistrzowskie- mechanika precyzyjna!!
    Nadto zważam co następuje, część kwadratowa wystająca , na czeskiej aukcji widoczna lepiej z otworem na śrubę , to część na której osadzony był kurek. Nadto część na której osadzona jest sprężyna , to nic innego jak część zwana ''orzech'' stosowana w zamkach skałkowych i kapiszonowych w ówczesnym okresie .
    Budowano wówczas broń z osobnych podzespołów , takich jak lufa , zamek i spust z kabłąkiem wszystko to potem było połączone na drewnianej osadzie.
    Moim zdaniem widoczna dalej szyna to nic innego jak zapadka na której zatrzymywał się napięty kurek , naciśnięcie spustu powodowało spadek kurka i otwarcie zaworu służyła do tego widoczna dalej szyna z czymś co faktycznie przypomina tłok.
    Warto dodać że były to skomplikowane i drogie urządzenia , problem zachowania szczelności i niedoskonałości ówczesnych narzędzi.
    Warto dodać choć wyczerpuje to ramy tego forum że próbowano za czasów zamków skałkowych stworzyć bezpieczne rewolwery , w muzeach są przykłady takich konstrukcji - mega trudne do wykonania ze względu na szczelność - problem podobny w tego typu wiatrówka!! chodziło o to by płomień z jednej komory nie przedostał sie na pozostałe i nie doprowadził do rozerwania rewolweru i okaleczenia strzelca !
    Wielkie ciśnienia które dawały możliwość miotania 11 milimetrowej ołowianej kuli na 300 metrów i ze stu przebicia 5 cm belki to nie żart!!
    lewis-clark-air-rifle-blog.jpg Operation 2n-15k.gif ec097a5b60fd40c496ecba2715b88363.jpg
     
    Ostatnio edytowane przez moderatora: Maj 20, 2017
  4. antykwariusz

    antykwariusz Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 29, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Odbudować tą wiatrówkę to trochę jak budować rakietę w garażu;) ale warto by mieć taka część i czekać , może kiedyś trafiłaby się stara kolba , ośmiokątna lufa.. bo nawet gdyby to bez zbiornika na powietrze osadził w jakiejś starej kolbie to byłoby to coś--- ale pepiki się cenią, i jest to bardzo drogie. Za pewne to pojęcie względne , z kolegą veko sledziliśmy przebieg aukcji stella 36 - zardzewiała bez kolby, poszła za ok 20 tys czeskich koron na nasze 3200 PLN natomiast wczoraj zakończyła się aukcja stelli 36 w idealnym stanie w wersji sztucerowej , jej cena 43000 CZK !!
    Wygląda na to że były 2 wersje , karabinowa wojskowa z nakładką okuciami i sztucerowa ..
     
  5. POTOP

    POTOP Moderator Członek Załogi

    Dołączył:
    Czerwiec 29, 2015
    Miasto:
    Poznań
    Moim zdaniem są to części od wiatrówki,karabinku BELLOWS (tutaj chodzi chyba o typ niż o markę? podobnie jak z nazwą bugelspanner )
    Ten element jakoś dziwnie przypomina to:
    2017-05-16 16.56.46.jpg
    Korbka też jest w odpowiednim miejscu:
    2017-05-16 17.08.17.jpg 2017-05-16 17.07.51.jpg 2017-05-16 17.09.05.jpg
    Karabinek cały system ma umieszczony w osadzie,to też by pasowało.
    2017-05-16 17.08.46.jpg
    Jeżeli do nabijania powietrza służyła pompka to problem mocy uzyskiwania z dosyć małego cylindra jest rozwiązany.To moim zdaniem to takie początki PCP.
     
  6. antykwariusz

    antykwariusz Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 29, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Bardzo piękna wiatrówka, widziałem kiedyś taka na czeskim aukro i mam zdjęcia gdzieś w folderze .
    Te dwie sprężyny musiały napędzać jakiś tłok, bądź działały dwojako , powietrze i mechaniczne uderzenie w kulę ?
    Moim zdaniem jest to inny typ wiatrówki!
    W domysłach przy identyfikacji trzeba patrzyć na szczegóły , oto dwie różnice.
    Tu w tym egzemplarzu płyta zamkowa jest gładka bez otworu na kurek i sworznia na kurek!!
    W mechanizmie zaczerpniętym z czeskich aukcji , widać wyraźnie sworzeń i otwór w sworzniu na śrubkę która zabezpieczała kurek przed spadnięciem. Jak w zamieszczonych wcześniej zdjęciach z mechanizmem blokowym , trzeba było ręką napiąć kurek by spadając otworzył zawór i dostarczył do lufy porcję sprężonego powietrza.

    ...jestem przekonany ze mam rację , ale wspaniale jest ze ktoś się tym interesuje i docieka. Jest to wspaniały temat z powodu względnie niskiej ilości wiatrówek z tamtego okresu które przetrwały do dziś. Powodem zapewne była cena !! te wiatrówki znacznie przewyższały ceną nawet luksusowe sztucery prochowe dla bogatej arystokratycznej klienteli . Często z ryflowanymi lufami , pokryte złotą inkrustacją i bogato grawerowane oraz z rzeźbionymi kolbami . W zbiorach wrocławskiego muzeum są
    dwa egzemplarze bogato zdobionej starej broni , a były o wiele piękniejsze i cenniejsze.
    Wspominałem wcześniej że wysokie koszta związane były z uzyskaniem odpowiedniej wytrzymałości i szczelności mechanizmów.
    Pozwolę sobie wspomnieć że w zbiorach na krakowskim wawelu jest eksponowana wiatrówka Girardoniego w wersji de luxe inkrustowana oraz w małym kalibrze i delikatnych rozmiarach, prawdopodobnie dla jakiejś zacnej białogłowy ;-)
    z przeznaczeniem do polowań. Trzeba uświadomić czytelnikowi że była to broń wygodniejsza i o dużej szybkostrzelności . Obok lufy znajdował się zasobnik z kulami okrągłymi z lewej strony szyna z otworem dociskana sprężyną . Proces ładowania broni polegał na wciśnięciu szyny do której dostawała się kula naciskana sprężyną/coś jak obecne magazynki/ następnie po zwolnieniu nacisku kula ustawiała się w osi lufy . Po naciągnięciu kurka broń gotowa była do strzału ,aż do wyczerpania kul z zasobnika i powietrza z kartusza kolby. Strzelec ni musiał się martwić jak chybił , zanim bowiem przeciwnik załadował muszkiet miał czas na poprawkę strzału.
     
  7. antykwariusz

    antykwariusz Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 29, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    3785694.jpg 6324484189.jpg 6324484189_1.jpg 6324484189_2.jpg 6324484189_3.jpg 6324484189_4.jpg 6324484189_5.jpg 6324484189_6.jpg 6324484189_7.jpg oto jeszcze jeden przykład ciekawostki z Czech;-) wygląda na to ze rury tam pospolite jak mlecze wiosna w polskiej krainie ;-)
     
    Ostatnio edytowane przez moderatora: Maj 20, 2017
  8. veco

    veco Użytkownik

    Dołączył:
    Październik 28, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Ciekawa dyskusja- osobiscie uwazam że to element spustowy z wiatrówki ze zbiornikiem sprężonego powietrza- popularne z przełomu 1800 r- - te pokazane to wiatrówki angielskie z ok 1800 r jedna Mortimer druga Hanson
    al969__41156.jpg al970__79634.jpg al970a__52831.jpg al970b__28435.jpg al970d__30961.jpg
     
    Ostatnio edytowane przez moderatora: Maj 20, 2017
  9. John Griffiths

    John Griffiths Nowy Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 28, 2016
    Miasto:
    Leeds
    Czytałem tę dyskusję i myślę, że mogę udzielić odpowiedzi na pytanie. To nie jest wiatrówka PCP. Jest to część wiatrówki sprężynowej z XVIII-XIX wieku, która używa płaskiej sprężyny i dźwigni do aktywacji tłoka. Oto kolejny przykład i widać, że dwie części są bardzo podobne:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tutaj możesz zobaczyć tłok z litej skóry:


    [​IMG]



    Oto kompletna wiatrówka:

    [​IMG]



    Ten typ wiatrówki jest bardzo rzadki, nawet rzadszy niż wiatrówki mieszkowe. W języku angielskim nazywane są „strike pump wiatrówkami" a w języku niemieckim „Schlagpumpensystem”.
     
  10. antykwariusz

    antykwariusz Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 29, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Bardzo dawno ten przedmiot był na aukcji - to wspaniale ze udało się rozwiązać zagadkę .
    Nie znamy wymiarów , ani grubości ani szerokości ani długości tej sprężyny ale jedno jest pewna taka sprężyna ma ogromna siłe w momencie rozprężania się .
    Jak Pan mysli , tłok sprężał powietrze czy bezpośrednio działał na kule nadając jej energię ?
     
  11. John Griffiths

    John Griffiths Nowy Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 28, 2016
    Miasto:
    Leeds
    Strzałka jest napędzana sprężonym powietrzem jak zwykły wiatrówka, więc skórzany tłok musi ściśle przylegać do cylindra.
     
  12. antykwariusz

    antykwariusz Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 29, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Wnioskuję ze sprężanie następuje w kolbie a do ładowania lufa sie łamie. Ten dolny element poza osłona spustu może to sugerować. Ale dawno temu pomyliłem się w ocenie ze jest to wiatrówka na wcześniej sprężone powietrze .

    Pomyliłem się wówczas mogę mylić się teraz....
    Okazuje się ze błędem jest mę drukowanie na zasadzie własnego widzi mi się.
    Poza sprężyna pozostałe elementy można by wykonać współcześnie. Przypuszczam że ten mechanizm osadzony był w kolbie od spodu . Ale to tylko moje podejrzenie no i nie wiem jak napisało się ta sprężyne?
     
  13. antykwariusz

    antykwariusz Użytkownik

    Dołączył:
    Wrzesień 29, 2015
    Miasto:
    Wrocław
    Przemyślałem problem i lufa nie może się łamać. Osadzona w drzewie na całej długości. Pozostaje odgromowe ładowanie.
    Teraz problem naciągu. Może kablak spustowy odchyleni się i napina sprężyne?
     
  14. krzysiek_-199

    krzysiek_-199 Nowy Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 25, 2017
    Miasto:
    Śląsk
    Witam! Już z pierwszych zdjęć było widać że to nie wiatrówka miechowa a tym bardziej PCP bo był widoczny cylinder a w nim tłok ale bez uszczelki. Historyczna potężna sprężyna V napędza tłok poprzez system przegubów i dźwigni co teraz dokładnie widać na zdjęciu Pana Griffithsa ,który mnie uprzedził. Sprężynę naciąga się tak jak w wiatrówce miechowej- musi być na wystający trzpień o kwadratowym przekroju nałożona dźwignia i po obrocie o ok 90 stopni cofa do tyłu tłok i napina sprężynę. Pozdrawiam
     
  15. John Griffiths

    John Griffiths Nowy Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 28, 2016
    Miasto:
    Leeds
    „Sprężynę naciąga się tak, jak w wiatrówce miechowej - musi być na wystający trzpień i kwadratowy przekrój nałożony na dźwignię i po obrocie o ok 90 stopni cofa do tylnej tłok i napina sprężynę. „

    Tak, to jest dokładnie to.

    Tutaj możesz zobaczyć kwadratowe przekroju nałożona dźwignia

    [​IMG]



    Płaski mechanizm dźwigni sprężyny jest trochę podobny do mechanizmu w pistoletach pneumatycznych Kuchenreuter. Mają także krótki ruch tłoka i niską moc.


    [​IMG]







    [​IMG]
     
  16. krzysiek_-199

    krzysiek_-199 Nowy Użytkownik

    Dołączył:
    Marzec 25, 2017
    Miasto:
    Śląsk
    Ale są za to wyjątkowo piękne. Mechanizm na zewnątrz mnie wyjątkowo się podoba, tylko ten mosiężny cylinder trochę mi nie pasuje kolorystycznie.